Monday, 23 April 2012

Who behind SWP ?



We have just learn that a new party was registered in Sarawak called the Sarawak Worker Party. Actually, even before this party registration was announced  the promoter of this party was already working on the ground as early as late 2011 and was confident that the party will be registered.
What bothered me most is that the Registrar of Societies IS NOT consistent in carrying out its work. There are so many application to register a political party that is outstanding that give me the perception that ROS is a political stooge of the BN. Why did the ROS allow itself to be held in such low profile by BN by acting as its political tool?
The hand that Taib played
It is very clear that Taib has a direct hand in the formation of this new party. Let us not dwell with SWP but more on the speculation behind the role of this party in the coming election. SWP has made it clear that it will contest in PRS seats but why?It has something to do with what is happening to the other three parties in Sarawak viz SUPP, SPDP and PRS and also the emergence of Pakatan Rakyat.
After the last state election PR emerged as a strong political force through the defeat of SPDP and SUPP. In the process PRS came out stronger losing Pelagus only and that has to do with an earlier political problems inside PRS with the eventual dismissal of Larry Sng.
What does this mean to Taib?
Taib cannot tolerate the emergence of a Dayak based party like PRS. Now PRS is the second largest party in BN. Taib wanted to see PRS destroyed. Taib has no fear in doing so because PBB is strong without PRS, SPDP and SUPP. Also it is impossible for the 3 BN component party to leave and join the PR because their agenda is so different and also the purse string of many individual YB is directly under Taib control.
For now Taib cannot appoint an additional Deputy Chief Minister because that would rightfully go to Dr. James Jemut Masing. SUPP Wong SK and Tan Sri William has bee n weaken by the G5. Since Tan Sri Jabu is a known quantity of being not a Chief Minister quality in the event that Taib dies in Office, other BN component have no choice but to support Dr. James to be the next Chief Minister, if he is made a Deputy Chief Ministernow. To put PBB in such a position and surrender a Muslim rule in Sarawak is totally not acceptable to Taib and UMNO. The move now is to weaken PRS and SPDP is now already weak.
The only party that remain strong is PBB and therefor PBB can dictate political play and influence. Who is PBB? It is UMNO proxy as Taib do not like to see UMNO coming in person to Sarawak.
Who is the best person to weaken PRS?
This is the logical answer and that is Datuk Sng. He has the motives to avenge his son’s dismissal from PRS and thus have to sacrifice his Ministerial position. The face saving cabinet level appointment given by Taib to Larry as Youth Adviser to the State Government is not as sweet as to be in the cabinet.
Now SWP is targeting PRS Parliamentary seats and where does the money come from? There are many sources from where the money come from and not limited to Datuk Sng own resources but from relative and powerful political friends that has the interest to see a weaken PRS.
Therefor the act of “wanting to be called the BOSS” is simply premature and not in line with democratic practices. It will become clear from now that Dr. James may not want to say too much against SWP. If he says too much he will be punished more by his “boss” because he has sold his soul and dream to BN. Where will Dr James and Entulu stand politically if they are to leave BN? No way at all.
In the coming State election SWP will gun down on PRS State seats and Dr. James life would never be easy being “The BOSS”.
For Dayak, especially those who are still supporting BN you may need to review your position knowing very well that Taib is not in favor of seeing a strong Dayak based party. Please join one of PR party and you will not regret your decision because PR has a better plan for Sarawakian and to develop Sarawak through an increase oil and gas royalty of 20%.
Ubah meh for the sake of Malaysia future.
source artical :

Wednesday, 18 April 2012


Sarawak Workers Party ( SWP ) has its registration approved by ROS on 2nd April 2012. The party is being promoted by Sng Chee Hua ( former Julau MP ). 

What happen to the application from other 5 political parties from Sarawak (include application from PBDS Baru )???? Why are they not approved???? 

Why ROS only approved SWP???? 
SWP has openly declared its intention to contest in BN-PRS held constituencies ONLY ( i.e 6 MP seats, all having Dayak majority voters). 

What is the AGENDA by UMNO and its lead Home Ministry in approving application by SWP which is known to be hostile and only targeting a Dayak based party, BN-PRS???? 

....Petikan daripada akhbar Borneo Post dibawah menunjukan begitu jelas bahawa Sarawak Workers Party ( SWP ) akan menentang BN-PRS (Dayak base party). Boleh dikatakan juga bahawa SWP akan MELAGA-LAGAKAN kaum Dayak......


Former Julau MP tells gathering Sarawak Workers Party (SWP) gunning for PRS seats 

SIBU: Is former Julau MP Datuk Sng Chee Hua the man behind the ‘new’ political entity Sarawak Workers Party (SWP)? 

Well, if what had transpired at a function in Rumah Abu, KM55 Sibu-Bintulu Road on Saturday is anything to go by, then Sng is the one. A source told The Borneo Post yesterday that Sng openly announced at the gathering in Selangau that the Registrar of Societies (ROS) had approved the registration of SWP recently. He even told the 500-odd people present that SWP would contest in no less than four constituencies belonging to PRS in the coming 13th general election. 

Sng said SWP might even challenge PRS in all its six seats, namely Sri Aman whose MP is Masir Kujat, Lubok Antu (William Nyalau Badak), Julau (Datuk Joseph Salang), Kanowit (Datuk Aaron Ago Dagang), Selangau (Datuk Joseph Entulu) and Hulu Rajang (Datuk Billy Abit Joo). 

“SWP will field professional candidates in some of the seats,” said the source, who requested anonymity when met here yesterday. He disclosed that among the potential candidates from SWP are Pelagus assemblyman George Lagong for Hulu Rajang and Ellison Ludan, a lecturer with a private university in Miri, for Kanowit.

Source: dayak sarawak

Wednesday, 11 April 2012

PANAS !!! Tauke See Chee How Tipu Duit Sekolah !!!

Dengan keadaan cuaca yang agak panas, kini Matak Kayau ingin menyebarkan satu berita PANAS !!!

Matak Kayau difahamkan seorang wakil rakyat N11 Batu Lintang See Chee How telah menipu duit sekolah Tapang Chung Hwa. See Chee How masih gagal memasukkan sejumlah wang ke dalam akaun sekolah tersebut.

Apakah duit tersebut telah digunakan oleh See Chee How untuk beliau melakukan kempen-kempen beliau.

Apakah ini seorang pemimpin yang perlu di pilih oleh kaum Dayak atau kita seharusnya menolak chee how terus. Kita tidak memerlukan seorang pemimpin yang sanggup menipu duit sekolah. Duit sekolah cina pun dia tipu apa lagi sekolah yang lain nya. Dia bukanlah perjuang rakyat seperti yang dia ucapkan sebelumnya. Sebaliknya, dia adalah pengkhianat rakyat !!!

Tauke See Chee How penipu duit sekolah !!!


Tuesday, 10 April 2012


DAP merupakan parti Samseng..yang mana pemimpin-pemimpin DAP pun tak kurang Samseng nya !!
Macam nie ka nak mentadbir negara..kalaulah perhimpunan BERSIH dilakukan dan Samseng-samseng ini yang jadi pengemudi kerajaan...agaknya, dia nak letak bom dekat para demo BERSIH tersebut...hahahaha!

Kalau dah samseng tu..memang samsenglah parti DAP...apa nak dibuktikan lagi..meh tengok video nie...samseng ke tak DAP nie...

Politik - Katak akan melompat tinggi

Selamat petang kepada pembaca Matak Kayau.

Desas-desus dan lumrah dunia politik. Tatkala mengejar dan gila kuasa,orang-orang yang tamak akan melompat. Kalaulah, nama dia tak tersenarai antara calon maka kemungkinan dia akan menjadi katak amatlah tinggi.

Khabar angin sekarang amat kencang, adalah mamat seorang ini dulu nya masuk parti BN kerana ingin melobi namanya sebagai calon untuk PRN yang lepas. Dikatakan katak ini akan melompat tinggi ke parti yang lain pula bagi melobi namanya untuk menjadi calon. Tapi Matak Kayau tak dimaklumkan dimana si katak ini akan melompat.

Aktiviti melompat ini memang sering berlaku di dunia politik Sarawak. Kalau nak senaraikan nama tu memanglah ramai sangat. Melompat dari SNAP pergi ke PBDS, lepas tu lompat lagi pergi PKR, lepas tu lompat lagi pergi DAP. Lepas nie tak tau lah pulak nak lompat pergi mana...jangan lompat ke sungai Batang Lupar dah ler..haha....

Dengar-dengar, SWP tu nak juga si mamat nie....alahai alahai alahai...rajin sungguh si katak nie melompat. Katak ini melompat untuk mencari sesuatu yang baik untuk rakyat atau untuk diri sendiri.

Sama-samalah kita lihat siapakah si Katak itu dan siapa yang setia dengan parti...

Sunday, 8 April 2012

Taukey Pisang tubuh SWP

Datuk Sng Chee Hua

Seluruh warga Sarawak tahu akan penubuhan parti baru " SARAWAK WORKER PARTY". Izinkan "Matak Kayau" untuk menggelar SWP sebagai Parti Pisang kerana ada cerita menarik di sebalik "PISANG".  Parti Pisang ini diketuai oleh Datuk Sng Chee Hua iaitu bapa kepada seorang bekas wakil rakyat N54 Pelagus, Larry Sng. Apakah tujuan si tua taukey pisang Datuk Sng Chee Hua ini menubuhkan parti Pisang (SWP). Mari kita perinci tujuan dan sebab musabab taukey pisang ini menubuhkan parti ini.

Dalam laporan Borneo Post, taukey pisang akan meletakkan beberapa calon di kawasan PRS dan kemungkinan di semua kawasan PRS. . Apakah tujuan penubuhan parti pisang ini semata-mata kerana dendam yang mana anak taukey pisang ini pernah di pecat dari PRS kerana anak taukey pisang ini tamakan kuasa yang menyebabkan anak taukey pisang ini di pecat dari PRS.

Apa pula peranan si Anak Taukey Pisang ini di dalam parti pisang sedangkan dia seorang yang memegang jawatan di Jabatan Ketua Menteri. Kalaulah si anak taukey pisang ini, orang BN kenapa dia perlu untuk sabotaj kawasan-kawasan BN. Persoalanya begitu banyak sekali, apakah Anak Taukey Pisang dan si Taukey Pisang ini ada orang belakang yang kuat semata-mata untuk menjatuhkan PRS !!!

Baiklah, "Matak Kayau" ingin bercerita kenapa Matak Kayau menggelar si bapa sebagai Taukey Pisang.

Datuk Sng Chee Hua @ Taukey Pisang dulu pernah menyuruh penduduk kawasan Uma Lesong, Sungai Koyan dan Melipis, Pelagus untuk membuka tanah NCR mereka tempat pembangunan projek pisang mereka. Penduduk dijanjikan pulanagan yang lumayan sekiranya, projek pisang tersebut berjaya dipasarkan. Setelah penduduk bersetuju dengan projek pisang, kerja-kerja pembersihan tapak projek dijalankan dengan menebang pokok-pokok di kawasan projek. Selepas selesai kerja-kerja pembersihan tapak projek pisang, kayu-kayu tersebut di bawa keluar untuk tujuan di jual. Namun demikian, selepas kayu-kayu tersebut telah di jual, Taukey Pisang tersebut memberitahu bahawa tanah tersebut tidak sesuai untuk penanamnan pisang...alamak !!! taukey pisang sudah tipu penduduk di Uma Lesong dan Melipis !!!....kayu dah di jual...pisang pula tak tumbuh-tumbuh lagi !!!

Sehingga sekarang penduduk Uma Lesong dan Melipis menggelar kawasan tapak tersebut sebagai "Pisang Sng" . Inilah bangsat-bangsat yang menipu kaum dayak !!!. Kaum Dayak janganlah terpedaya dengan tipu muslihat si Taukey Pisang ini. Kita harus hapuskan si Penipu !!! Taukey Pisang ini !!!

Matak Kayau akan mengeluarkan sambungan isu "Taukey Pisang" ini di hari akan datang...tunggu pula kesaksian mangsa penipuan "Taukey Pisang" ini.

Hidup Dayak !!!....Dayak Untuk Dayak !!! Dayak Sayang Sarawak !!!

Wednesday, 4 April 2012

PANAS !!! Huru Hara Bersih 3.0

 BERSIH 3.0 berkemungkinan akan dijalankan di DATARAN MERDEKA pada April. 

Persoalannya sekarang, apakah bantahan jalanan seperti BERSIH ini benar-benar bersih. Maksud Matak Kayau, apakah bantahan jalanan BERSIH tidak merugikan sesiapa pun, baik dia perniaga, penguna jalan raya dan yang lebih penting adalah keselamatan.

Matak Kayau ingin anda semua mengimbau kembali semasa berlakunya bantahan BERSIH 2.0 9 Julai 2011,di jalan raya. Apakah semua ini menguntung semua pihak ???

Seorang pengikut rusuhan BERSIH 2.0 telah meninggal dunia. Kejadian ini pasti sesuatu yang tidak dingini oleh sesiapa pun baik bagi pihak penganjur pehimpunan BERSIH mahu pun pihak PDRM yang ingin semuanya berjalan dengan lancar.

Apakah perhimpunan BERSIH ini benar-benar bersih sehinggakan menyebabkan beberapa jalan perlu di tutup dan ini pasti menyukarkan pengguna jalan raya yang lain. Keadaan ini juga menyebabkan banyak kedai yang di tutup akibat keadaan yang huru-hara.

Apakah keadaan ini menyenangkan semua orang termasuk perlancong asing yang melancong di sekitar Ibu negara. Ini adalah sesuatu yang amat memalukan. Bukankah kita masih mempunyai akal fikiran yang waras untuk menilai sesuatu yang baik untuk kita dan negara. 

Keadaan ini juga menyusahkan pengguna jalan raya.

Kepada rakyat Malaysia yang masih waras dan mempunyai akar fikiran, janganlah kerana taksyub berpolitik kita mengadai keamanan negara.Banyak lagi negara lain yang mencemburui keamanan negara Malaysia dan jangan pula kita yang akan mencemburui keamanan negara orang lain suatu hari nanti. Kita seharusnya, mengekalkan keamanan yang kita kecapi masa kini.

Rakyat Malaysia perlukan keamanan bukan rusuhan yang menyusahkan rakyat. Kepada yang berkenaan, yang ingin meneruskan perhimpunan yang tidak membawa faedah dan menyusahkan rakyat..eloklah difikirkan semula. Kerana negara yang aman mampu menjana ekonomi yang baik dan pembangunan.

Ambiga & Anwar , negara yang huru-hara tak akan maju dan ekonomi yang kukuh !!!


Monday, 2 April 2012

PANAS !!! PAS mahu Islamkan IBAN@DAYAK

Apakah maksud PAS untuk meletakan calon Iban di kawasan yang akan ditandingi masa PRU akan datang. Seperti yang kita sedia maklum, penubuhan parti PAS adalah untuk memperjuangkan Islam. Apakah kerana terdesak atau gila kuasa PAS sanggup meletakkan calon Iban semata-mata untuk meraih undi masyarakat Iban.

Sarawak adalah sebuah negeri yang bersih dari agenda perjuangan agama yang mana rata-rata penduduk Sarawak lebih suka hidup aman damai dikalangan berbilang kaum. Keadaan ini berterusan semenjak dahulu lagi. Diharapkan PAS tidak menghancurkan keamanan selama ini semata-mata untuk meraih undi dari anak Sarawak.

Ingat, dahulu Pemimpin PAS pernah mengeluarkan kenyataan " Orang Sarawak masih pakai cawat ". Ini merupakan satu penghinaan kepada orang Sarawak.

PAS boleh blah !!! Sarawak bukan tempat mu untuk menagih simpati...

Orang Sarawak akan mengundi Parti Sarawak. 

Sumber diperolehi dari link di bawah.


Sunday, 1 April 2012

Ribuan Redah Hujan Demi Ceramah PKR !!!

Datuk Mansor Othman

KUCHING: Kehadiran Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang Datuk Mansor Othman ke Sarawak ditolak mentah-mentah oleh rakyat Sarawak. Hanya lebih kurang 30 orang sahaja yang kelihatan hadir untuk mendengar ceramah tersebut di Satok, Kuching sebentar tadi.

Kalau tak percaya, cuba tengok sendiri gambar kat bawah ni;

Dalam ramai-ramai yang hadir, tak nampak pula kelibat orang-orang DAP. Keadaan ini pasti merisaukan DSAI kerana ceramah PR sudah tidak mendapat sokongan dari rakyat. Mana tidak nya, asyik benda yang sama sahaja diulang-ulang oleh mereka. Dah habis modal ke nak tipu rakyat?

Cerita terbaru yang lebih panas sekarang ialah bahawa DAP dan PKR sedang berbalah sesama sendiri kerana masing-masing berebut untuk memilih calon bagi kerusi P.196 Stampin dan P.211 Lanang. begitu juga dengan bakal calon bagi kerusi P.202 Sri Aman di antara Leon Jimmy Donald(DAP) dan Nelson Mujah(PKR). Psst! Teringat dengan nasib Dominic Ng yang kempunan untuk mempertahankan kerusi Padungan melalui PKR pada PRN yang lepas. Itulah politik kotor mereka(PR) yang sudah terang lagi bersuluh. 

Nampak gayanya, impian Anwar akan hancur untuk menakluki Putrajaya!!! Rakyat Sarawak sudah terbukti menolak pihak pembangkang yang ternyata lebih kuah dari isi. Bye-bye Anwar. Kamu sudah terlalu banyak menimbulkan kekacauan dikalangan rakyat Sarawak!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...