Tuesday 10 July 2012

Kenapa Datuk Billy Abit Joo perlu berundur ?

Isu penguguran MP P216 Hulu Rejang Datuk Billy Abit kini kian diperkatakan. P216 dibahagikan kepada DUN iaitu N56 Balleh yang di sandang oleh YB Tan Sri Dr James Masing yang mempunyai jumlah pengundi berdaftar seramai 11,775 orang dan DUN N57 Belaga yang di sandang oleh YB Liwan Lagang yang mempunyai pengundi berdaftar seramai 8,568 orang.

Parlimen Hulu Rajang P216 mempunyai sejarah pewakilan nya tersendiri yang mana Tun Temengong Jugah pernah menjadi MP Hulu Rejang sejak 1963 sehingga 1970 tanpa melalui proses pilihanraya yang mana ketika itu proses pilihanraya bagi Parlimen belum lagi dilakukan.


Berpandukan carta di atas, Datuk Billy Abit telah terpilih menjadi MP Hulu Rajang semenjak 1990 sehingga 2012 (5 Penggal) bersamaan dengan 22 tahun. Dia merupakan MP yang paling lama bagi P216 Hulu Rajang. Maka wajarlah sekiranya Datuk Billy Abit memberikan ruang dan peluang untuk calon yang lebih muda dan lebih cergas sepertimana yang rakyat perlukan.

Khabar angin mengatakan Tan Sri Dr James menamakan En. Wilson Ugak sebagai calon Hulu Rajang untuk PRU13 yang akan datang. Namun demikian, PRS tidak pernah membelakangkan kepentingan Orang Ulu.

ADUN PRS. 

8 Ahli Dewan Undangan Negeri.

7 orang daripadanya adalah Iban, manakala PRS memperuntukkan.
  1. 1 Full Minister.
  2. 1 Assistant Minister
  3. 2 Iban Political Secretary 
  4. 1 Bidayuh Political Secretary


Seorang daripadanya adalah Kayan. PRS memperuntukkan.

  1. 1 Assistant Minister.
  2. 1 kayan Political Secretary.
Note : Kayan, of Orang Ulu origin, has 100% accommodation in PRS. 

Diharapkan semua pembaca Matak Kayau memahami kenapa Datuk Billy harus melepaskan dan memberikan ruang kepada calon yang lebih muda. Beliau merupakan antara wakil rakyat yang paling lama di P216 Hulu Rajang. Sekarang adalah masa yang paling sesuai untuk Datuk Billy mengundurkan diri dan memberikan tumpuan yang lebih kepada keluarga.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...