Monday 20 May 2013

DATUK DR RUNDI KEGELISAHAN


Admin  malas nak mengulas panjang mengenai kenyataan yang telah dikeluarkan oleh Datuk Stephen Rundi melalui Borneo Post berkenaan dengan isu penolakan tawaran Timbalan Menteri Pelancongan dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri oleh YAB Dato Seri Najib kepada Parti Rakyat Sarawak.

Datuk Dr Stephen Rundi dikenali sebagai seorang yang tegas malahan admin pernah menjadikan beliau sebagai mentor dek kerana kelantangan suara beliau membela hak orang Dayak. Tapi semua itu berubah pada hari ini, seorang yang lantang bersuara dan seorang yang mempunyai prinsip yang kental selama ini bertukar wajah apabila beliau mengeluarkan kenyataan yang tidak konsisten terhadap orang Dayak.

Maaf Datuk, di sini admin ingin tegaskan bahawa kelantangan Datuk bersuara seharusnya dipergunakan untuk membantu parti seperti PRS dan SPDP yang rata-rata mewakili kaum Dayak. Tak apa kalau orang lain yang memperkecilkan hak orang Dayak tapi jangan Datuk juga turut sama menidakkan hak yang sepatutnya Dayak dapat.

Saya percaya Datuk mengeluarkan kenyataan tersebut adalah kerana Datuk di pihak yang berpuas hati dengan perlantikan yang diumumkan oleh YAB Dato Seri Najib. Namun, admin juga percaya, sekiranya Datuk salah seorang dari PRS maupun SPDP, Datuklah orang yang pertama akan mengeluarkan kenyataan tak puas hati atas tawaran tersebut. Datuk jangan mengadai, memperjudikan prinsip Datuk selama ini hanya kerana untuk menjaga hati seseorang. Admin ingin bertanya beberapa soalan kepada Datuk.

Apakah PRS maupun SPDP tak layak menerima jawatan yang lebih penting kerana PRS dan SPDP berjaya mengekalkan keputusan 100% pada PRU13 yang lepas ?

Sekiranya PRS dan SPDP tak layak, tolong nyatakan kenapa? Apakah kenaran kedua-dua parti ini hanyalah parti yang kecil?

Apakah 10 kerusi itu terlalu kecil bagi kamu, manakala 1 kerusi SUPP tu lebih besar angkanya dari 10?

Saya percaya Datuk mempunyai matematik yang baik dan saya percaya Datuk seorang yang bijak.

Admin berharapkan, Datuk meletakan diri pada situasi PRS dan SPDP terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

Berikut merupakan "sms" yang admin terima dari seorang pemuda PRS, semoga Datuk faham.


Salam 1Malaysia!



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...